یک کسبوکار نوپا باید نشان دهد محصول یا سرویسی قابل فروش دارد. به عبارت دیگر، کسبوکار باید یک «اثبات مفهوم» برای نشان دادن به سرمایهگذاران داشته باشند.
به سراغ مثال استارتاپی برویم که اساسا میخواهند به مردم در ازای تماشای تبلیغات هدفمند، پول بدهد. آنها با جمعآوری لینکهای تبلیغاتی در یوتوب و دستهبندی آنها، بازار را سنجیدند و به مردم در ازای تماشای هر تبلیغی که به دستهبندی علایق خودشان مربوط میشد، چند سنت می دهند.
مشخص نماید که اگر به مردم پول بدهید، حاضر به تماشای تبلیغات خواهند بود. بنابراین آنها به این باور رسیدند که مردم در ازای دریافت چیزی واقعی، دیگر به سرعت از تبلیغات ویدیویی عبور نخواهند کرد. این کسبوکار توانست توجه شرکتی را جلب کند که شدیدا علاقهمند به سرمایهگذاری روی پلتفرم بود. اگرچه در نهایت مشخص شد که مردم همیشه هم با ایده دریافت پول در ازای تبلیغات کنار نمیآیند، اما چون کسبوکار مورد اشاره یک اثبات مفهوم داشت، توانست جذب سرمایه نمایند.